22
Οκτ

REMEDIO PROJECT – παρουσίαση αποτελεσμάτων έργου

Το έργο REMEDIO, με πλήρη τίτλο: «REgenerating mixed-use MED urban communities congested by traffic through Innovative low carbon mobility sOlutions» (ελληνική απόδοση: Εφαρμογή καινοτόμων συγκοινωνιακών λύσεων χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος σε πόλεις της Μεσογείου) χρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), στο πλαίσιο του Προγράμματος Διασυνοριακής Συνεργασίας «Θαλάσσια Λεκάνη της Μεσογείου 2014-2020» (Interreg MED) και στο οποίο η ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ συμμετέχει ως εταίρος.

Οι δράσεις του έργου επικεντρώθηκαν σε θέματα οδικών αστικών αξόνων με υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο, που δημιουργούν προβλήματα στην εσωτερική διασύνδεση της πόλης, και μελετά δυνατότητες ρύθμισης του κυκλοφοριακού προβλήματος με καινοτόμες δράσεις με σκοπό την βελτίωση μετακίνησης τόσο του κοινού όσο και των εμπορευματικών εφοδιαστικών μεταφορών, στη βάση μέτρων προστασίας της ποιότητας της ατμόσφαιρας.

Το εταιρικό σχήμα του Έργου αποτελούνταν από τους εξής φορείς: (1) Regional Agency for Environment Protection in Veneto Region, Ιταλία (επικεφαλής Εταίρος), (2) Δήμος Treviso, Ιταλία, (3) Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), Ελλάδα, (4) Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης (ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ), Ελλάδα, (5) Instituto Superior Técnico – Λισαβόνα, Πορτογαλία, (6) Δήμος Loures, Πορτογαλία, (7) Πανεπιστήμιο Σεβίλλης, Ισπανία και (8) Δήμος Split, Κροατία

Όλες οι πόλεις – εταίροι εκπονούν πιλοτικές δράσεις σε βεβαρυμμένους αστικούς άξονες που αποτελούν αντιπροσωπευτικές περιπτώσεις οδικών αξόνων των μεσογειακών πόλεων. Οι πιλοτικές εφαρμογές αποσκοπούν να αποτελέσουν επαναλήψιμα μοντέλα με θετική επίδραση στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) των μεσογειακών, ευρωπαϊκών πόλεων.

Στην Θεσσαλονίκη, ο Άξονας που επιλέχθηκε να αποτελέσει την πιλοτική περιοχή του έργου είναι ο «Ανατολικός Οριζόντιος Άξονας Κυκλοφορίας της Θεσσαλονίκης» όπως αυτός διαμορφώνεται από την οδό Εθνικής Αντιστάσεως, τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας, τη Λεωφόρο Βασιλέως Γεωργίου Α’ και την οδό Μανόλη Ανδρόνικου. Έχει κατεύθυνση από τα ανατολικά προς τα δυτικά της πόλης, με αφετηρία στο αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ στην περιοχή του Φοίνικα και κατάληξη στον κόμβο της Πλατείας της ΧΑΝΘ.

Ο Άξονας βρίσκεται στα διοικητικά όρια δύο Δήμων της πόλης της Θεσσαλονίκης, του Δήμου Θεσσαλονίκης και του Δήμου Καλαμαριάς και έχει συνολικό μήκους 6,2 χιλιομέτρων.

Ο Ανατολικός Οριζόντιος Άξονας φέρει τα όλα χαρακτηριστικά μιας αστικής δομής, γραμμικού χαρακτήρα και χαρακτηρίζεται από τη μεγάλη ποικιλία και μείξη χρήσεων και λειτουργιών ενσωματώνοντας δυναμικά κοινωνικο-χωρικά στοιχεία. Διασχίζει μια περιοχή στην οποία κατοικεί, εργάζεται, συναλλάσσεται, μετακινείται και κοινωνικοποιείται σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού του κεντρικού πολεοδομικού  τμήματος της πόλης της Θεσσαλονίκης και ως εκ τούτου αποτελεί έναν από τους κατεξοχήν βεβαρυμμένους αστικούς οδικούς άξονες όπου η προώθηση κυκλοφοριακών λύσεων χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος είναι μείζονος σημασίας για το σύνολο της πόλης.

Κατά τη διάρκεια υλοποίησης του έργου REMEDIO, μέσα από μία βήμα-προς-βήμα μεθοδολογία κατανόησης του οδικού Άξονα και των χαρακτηριστικών του, σε επίπεδο κυκλοφορίας και πολεοδομικής αποτύπωσης, έγινε προσπάθεια να εξασφαλιστεί η συνέργεια των άμεσα ή έμμεσα εμπλεκόμενων φορέων, επιστημόνων και πολιτών, προκειμένου να συμβάλουν δημιουργικά και αποδοτικά στην συνδιαμόρφωση ενός κοινού οράματος για έναν «Αστικό Λειτουργικό Άξονα για Όλους». Η συμμετοχική αυτή διαδικασία προσέγγισης περιέλαβε τα εξής στάδια:

  • Αποτύπωση των προβλημάτων αλλά και πλεονεκτημάτων του Άξονα όπως αυτά ορίστηκαν από έρευνα χρηστών (μετακινούμενοι, κάτοικοι, εργαζόμενοι και επαγγελματίες)
  • Διατύπωση του κοινού οράματος «Ένας Αστικός Λειτουργικός Άξονας για Όλους…»
  • Προσδιορισμό των στρατηγικών κατευθύνσεων για τον ολοκληρωμένο ανασχεδιασμό του Άξονα και της αστικής ζώνης αμέσου επιρροής
  • Διαβούλευση εναλλακτικών προτάσεων ανασχεδιασμού του Άξονα και επιλογή μιας κοινά αποδεκτής πρότασης

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΠΑΡΑΔΟΤΕΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΘΕΣΕΩΝ

Ανάλυση – χαρτογράφηση του Ανατολικού Άξονα και αποτελέσματα έρευνας χρηστών (PDF)

Σκοπιμότητα και στρατηγικές κατευθύνσεις για τον Ολοκληρωμένο Ανασχεδιασμό του Ανατολικού Οριζόντιου Άξονας της Θεσσαλονίκης (PDF – επιτελική περίληψη)

Πρόταση φυσικού ανασχεδιασμού και αναβάθμισης της κυκλοφοριακής υποδομής του Ανατολικού Οριζόντιου Άξονα Θεσσαλονίκης και «modulo» λεωφορειολωρίδας 2ης γενιάς (PDF)

Τεύχος κανονισμού απαιτούμενων μελετών επανασχεδιασμού ανατολικού οριζόντιου άξονα Θεσσαλονίκης και προεκτίμηση αμοιβών (PDF)

Ανάπτυξη Διαδικασιών Διαβούλευσης (PDF)

Έκθεση σκοπιμότητας συστήματος δικτύωσης ιδιωτικών, δημόσιων & δημοτικών σταθμών στάθμευσης (PDF)

Διερευνητική έκθεση καινοτόμων τεχνολογικών και ψηφιακών λύσεων υποστήριξης (PDF)

Leave a Reply