26
Μαΐ

Συμμετοχή της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ στη διαβούλευση – αποτύπωση προτάσεων Φορέων Πολιτικής ενόψει του νέου αναπτυξιακού σχεδιασμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για την περίοδο 2021-2027

Η ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ αποτελεί Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία της ευρύτερης Αστικής Θεσσαλονίκης με μετόχους τους Δήμους: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ, ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ, ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ – ΜΕΝΕΜΕΝΗΣ, ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ – ΕΥΟΣΜΟΥ, ΝΕΑΠΟΛΗΣ – ΣΥΚΕΩΝ, ΔΕΛΤΑ, ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟΥ, ΘΕΡΜΗΣ, ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ, ΠΥΛΑΙΑΣ – ΧΟΡΤΙΑΤΗ καθώς και τους Οργανισμούς: ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΝΟΗΣΙΣ, Ε.Υ.Α.Θ ΑΕ., ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ Α.Π.Θ. ΑΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ.

Η ΜΑΘ ΑΑΕ ΟΤΑ αποτελεί σημαντικό αναπτυξιακό εργαλείο που υποστηρίζει τους Μετόχους και την πόλη στην προετοιμασία και ανάπτυξη εμβληματικών Δημοτικών έργων και σχεδίων Διαδημοτικής κλίμακας καθώς και την προώθησή τους σε χρηματοδοτικά προγράμματα και χρηματοπιστωτικά εργαλεία της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ειδικότερα παρέχοντας υπηρεσίες προς τους μετόχους της ως ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ & ΤΑΧΕΙΑΣ ΩΡΙΜΑΝΣΗΣ ΕΡΓΩΝ

Παράλληλα, η ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ έχει θεσμοθετημένη συνεργασία με την ΜΟΔ ΑΕ, με την λειτουργία ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΟΥ της ΜΟΔ ΑΕ με επωνυμία «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2030» για την υποστήριξης Αναπτυξιακών Σχεδίων κλίμακας.

Ενόψει της Προγραμματικής Περιόδου ΕΣΠΑ 2021 – 2027, η ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ επεξεργάζεται το Σχέδιο “THESSALONIKI AGENDA 21-27
για την προώθηση σημαντικών προτεραιοτήτων της πόλης στην ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΧΩΡΙΚΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ του ΕΣΠΑ 2021-2027.

Στο πλαίσιο της διαβούλευσης για τον Νέο Αναπτυξιακό Σχεδιασμό για την Προγραμματική περίοδο ΕΣΠΑ 2021-2027, στην οποία προχώρησε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ συμμετείχε, σε συνεργασία με τους Δήμους, με τα παρακάτω έργα ανά Στόχο Προτεραιότητας:


ΣΤΟΧΟΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ 1 
Μια εξυπνότερη Ευρώπη — καινοτόμος και έξυπνος οικονομικός μετασχηματισμός


ΕΡΓΟ 1: Αποκατάσταση κτιριακού συγκροτήματος πρώην καπναποθήκης Τάκη Φέσσα και μετατροπή του σε κόμβο εκπαιδευτικής καινοτομίας

Το κτηριακό συγκρότημα της εταιρείας «ΤΑΚΗΣ ΦΕΣΣΑΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΟΕ» βρίσκεται στην οδό 28ης Οκτωβρίου 118 στους Αμπελόκηπους Θεσσαλονίκης. Αποτελείται από δύο επιμέρους κτηριακούς όγκους, οι οποίοι ανεγέρθηκαν διαδοχικά το 1958 και 1962 για χρήση καπναποθήκης, χρήση η οποία εγκαταλείφθηκε από το 1970. Το κτήριο παραχωρήθηκε, από τους ιδιοκτήτες του, στον Δήμο Αμπελοκήπων – Μενεμένης και είναι χαρακτηρισμένο για εκπαιδευτική χρήση.

Η ύπαρξη ενός ιστορικού κτηρίου μεγάλης έκτασης, δημοτικής ιδιοκτησίας και χαρακτηρισμένο για χρήσεις εκπαίδευσης, αποτελεί μία ευκαιρία ανάπτυξης ενός Κόμβου Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, με ένα πρόγραμμα στοχευμένο στις ανάγκες ενίσχυσης της τοπικής απασχόλησης, υποστήριξης των δεξιοτήτων σε σύγχρονα, νέα επαγγέλματα, παροχής υπηρεσιών εκπαίδευσης και συμβουλευτικής για την τοπική επιχειρηματικότητα και τα καινοτομικά start-ups, μέσα από ένα πλαίσιο συνεργειών με ακαδημαϊκά και ερευνητικά κέντρα της πόλης.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 48.000.000 €


ΕΡΓΟ 2: Κέντρο Ψηφιακού Πολιτισμού «Γεώργιος Μπίλλης»
Ανακαίνιση και επαναλειτουργία του Μπίλλειου Πολιτιστικού Κέντρου Δήμου Λαγκαδά, αναβάθμιση και αξιοποίηση του περιβάλλοντα χώρου για πρότυπες μεθόδους ενεργειακής αυτονομίας του κτηρίου (γεωθερμία ή ΣΥΘΗΑ).

Ο Δήμος Λαγκαδά, με την ευκαιρία αποκατάστασης των ζημιών που έχει υποστεί το Μπίλλειο Πολιτιστικό Κέντρο από πρόσφατη πυρκαγιά, επιθυμεί να το ενεργοποιήσει ξανά σε μία νέα δυναμική, ως ένα σύγχρονο κέντρο ψηφιακού πολιτισμού που μπορεί να αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες και να δημιουργεί συνέργειες μεταξύ τομέων και κλάδων παραγωγής (ΤΠΕ, πολιτισμός και κλάδοι δημιουργικής οικονομίας).

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 12.000.000 €


ΕΡΓΟ 3: Συνολική αναβάθμιση συγκροτήματος ιστορικών ιαματικών Λουτρών Λαγκαδά για την ανάδειξή του ως τουριστικό προορισμό

Συνολικός επανασχεδιασμός και έργα αναβάθμισης της ιστορικής λουτρόπολης Λαγκαδάς προκειμένου να αποτελέσει έναν σύγχρονο προορισμό ιαματικού τουρισμού με υπερτοπική εμβέλεια.

Η λουτρόπολη Λαγκαδά διαθέτει όλα τα πλεονεκτήματα να αποτελέσει έναν τουριστικό προορισμό υπερτοπικής εμβέλειας. Εκτός των σημαντικών βυζαντινών λουτήρων που χρονολογούνται από το 900 μ.Χ., η μεγάλη διαθέσιμη έκταση, οι πράσινοι χώροι, παιδότοποι, περιπατητικές διαδρομές και οι αθλητικές εγκαταστάσεις είναι σημαντικά πλεονεκτήματα. Η επαναλειτουργία της ξενοδοχειακής μονάδας και η συνολική αναβάθμιση της λουτρόπολης είναι επιβεβλημένα για την επίτευξη του στόχου μετατροπής της σε σύγχρονο προορισμό.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 13.000.000 €


ΣΤΟΧΟΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ 2
Μια πιο «πράσινη» Ευρώπη με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα


ΕΡΓΟ 1: Παρεμβάσεις περιβαλλοντικής αναβάθμισης έκτασης πρώην Στρατοπέδου Κόδρα και απόδοσή της σε χρήση

Η ολοκληρωμένη προσέγγιση ένταξης του χώρου στην αστική ζωή, με την προστασία και ενίσχυση του πράσινου, άρση της επικινδυνότητας εξαιτίας της εγκατάλειψης και εγκατάσταση χρήσεων ελεύθερου χρόνου και αναψυχής θα επηρεάσει θετικά τις κλιματολογικές και ατμοσφαιρικές συνθήκες της ευρύτερης περιοχής της ανατολικής Θεσσαλονίκης, προσδίδοντας τα μέγιστα περιβαλλοντικά οφέλη, όσον αφορά στη βελτίωση του μικροκλίματος της περιοχής αλλά και στην ποιότητα της ζωής των πολιτών.

Ως ανάγκη καταγράφεται η βελτίωση της ποιότητας των πολιτών με την αναβάθμιση του περιβάλλοντος και του αστικού χώρου, που επιτυγχάνεται με την ενίσχυση του πρασίνου, την άρση των συνθηκών επικινδυνότητας για το περιβάλλον εξαιτίας της εγκατάλειψής και την αποκατάσταση, αναβάθμιση και επανάχρηση των ιστορικών κτηρίων, δημιουργώντας έτσι θετικό ισοζύγιο, μεταστεγάζοντας σε αυτά χρήσεις από κτίρια με αρνητικό ενεργειακό αποτύπωμα συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων της Κλιματικής Αλλαγής.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 35.000.000 €


ΕΡΓΟ 2: Βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών του δήμου Παύλου Μελά δια μέσω της αποκατάστασης, αναβάθμισης και επανάχρησης του ιστορικού κτιριακού αποθέματος του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά.

Επιτακτική καθίσταται η αποκατάσταση, αναβάθμιση και επανάχρηση τμήματος του κτιριακού αποθέματος των ιστορικών κτηρίων που βρίσκονται εντός του προς ανάπλαση Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά για την βελτίωση της ζωής των πολιτών του ευρύτερου Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης καθώς αυτά αφήνουν αρνητικό αποτύπωμα στο περιβάλλον τόσο ως εστίες μολύνσεως εξαιτίας της εγκατάλειψης και ανεξέλεγκτης χρήσης τους αλλά και της αδυναμίας εγκατάστασης σε αυτά χρήσεων που είναι εγκαταστημένες σε άλλα ενεργοβόρα δημοτικά κτήρια.

Ως ανάγκη καταγράφεται η βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών με την αναβάθμιση του περιβάλλοντος και του αστικού χώρου, που επιτυγχάνεται με την αποκατάσταση, αναβάθμιση και επανάχρηση των ιστορικών κτηρίων του Μ. Π. Παύλου Μελά, αίροντας τις συνθήκες επικινδυνότητας για το περιβάλλον εξαιτίας της εγκατάλειψής τους αλλά και δημιουργώντας θετικό ισοζύγιο, μεταστεγάζοντας σε αυτά χρήσεις από κτίρια με αρνητικό ενεργειακό αποτύπωμα συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων της Κλιματικής Αλλαγής

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 19.000.000 €


ΕΡΓΟ 4: Διαδημοτικό έργο ανάπλασης του Κελλάριου όρμου, στα όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης, και του θαλάσσιου μετώπου στα όρια του Δήμου Καλαμαριάς

Το έργο αφορά την ανάπλαση του ανατολικού θαλάσσιου μετώπου του Δήμου Θεσσαλονίκης, ανατολικά του Μεγάρου Μουσικής, και του παραλιακού μετώπου του Δήμου Καλαμαριάς που ξεκινάει από εκεί και εκτείνεται ως την περιφερειακή τάφρο, στα όρια με τον Δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη.

Πρόκειται για ένα παράκτιο τμήμα σημαντικής αξίας που συγκεντρώνει μια ποικιλία αστικών και περιβαλλοντικών ποιοτήτων που πρέπει να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο των κατευθύνσεων του σχετικού ΕΙΔΙΚΟΥ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ που εκπονείται από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Ο Κελλάριος όρμος, ανατολικά του Μεγάρου Μουσικής, είναι μία εναπομείνασα φυσική ακτή της Θεσσαλονίκης, μοναδικής ομορφιάς και κηρυγμένος ενάλιος αρχαιολογικός χώρος από το 1989. Όμως παρ’ όλες τις φυσικές προϋποθέσεις, παραμένει για χρόνια μια απροσπέλαστη και βρόμικη παραλία. Το θαλάσσιο μέτωπο του Δήμου Καλαμαριάς διαθέτει μία ακτογραμμή αστικής και φυσικής ποικιλότητας με σημαντικές χρήσεις τοπικής και υπερτοπικής σημασίας.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 55.000.000 €


ΕΡΓΟ 5: Ενοποίηση και διασύνδεση δημόσιων χώρων υψηλής αστικής και περιβαλλοντικής αξίας για την επίτευξη της συνέχειας αστικού και φυσικού οικοσυστήματος

Το έργο αφορά την ενοποίηση και διασύνδεση κεντρικών δημόσιων τόπων στην πόλη της Θεσσαλονίκης, μεγάλης αστικής και περιβαλλοντικής αξίας, προκειμένου να διασυνδεθούν εμβληματικοί ιστορικοί τόποι αλλά και να δημιουργηθούν πράσινες διαδρομές και εισροές της φύσης με την πόλη.

Το έργο αναφέρεται σε τρεις δημόσιους χώρους : Πλατεία και άξονας Αριστοτέλους, Πλατεία Διοικητηρίου και Ενοποίηση δημόσιων χώρων στην περιοχή του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης (Βασ. Γεωργίου – Μ. Ανδρόνικου – Πλατεία ΧΑΝΘ, θαλάσσιο μέτωπο). Η αναγκαιότητα των έργων για διασύνδεση / ενοποίηση μεγάλων ανοικτών χώρων του κέντρου της Θεσσαλονίκης συνδέεται με την ανάγκη δημιουργίας διαδρομών φιλικών προς τους πεζούς που διασυνδέουν σημαντικά ιστορικά μνημεία και ιστορικούς τόπους, ενισχύει τις πράσινες υποδομές και δημιουργεί συνδέσεις μεταξύ πυκνού αστικού ιστού και φύσης (θαλάσσιο μέτωπο – περιαστικό δάσος).

Η δέσμη αυτή έργων θα επιφέρει σημαντικές και ευνοϊκές επιπτώσεις στον τουρισμό και στην φιλικότητα του ιστορικού κέντρου για κατοίκους και επισκέπτες

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 35.000.000 €


ΣΤΟΧΟΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ 3
Μια πιο διασυνδεδεμένη Ευρώπη — κινητικότητα και περιφερειακές διασυνδέσεις ΤΠΕ


ΕΡΓΟ 1: Προώθηση της Θαλάσσιας Συγκοινωνίας, ως αστική λειτουργία και ως τουριστικό προϊόν

Εξέλιξη της Μελετητικής ωριμότητας του έργου για την υλοποίηση της σύγχρονης ΘΑΣΘ:

  • Α’ Φάση: Ολοκλήρωση ενεργειών (αδειοδοτήσεων, κατασκευών, καθορισμός ΣΔΙΤ) για τη λειτουργία του συστήματος ως δημόσια συγκοινωνία
  • Β’ φάση: Πύκνωση του συστήματος ΘΑΣΘ αξιοποιώντας/ αναβαθμίζοντας υφιστάμενες και ήδη αδειοδοτημένες υποδομές
  • Γ’ φάση: Επέκταση του συστήματος ΘΑΣΘ σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς πέραν του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης (προώθηση εξωστρεφούς τουρισμού – outward flow)

Η ένταξη της ΘΑΣΘ θα αναβαθμίσει το σύστημα Δημόσιων Συγκοινωνιών του ΠΣΘ.

Προδιαγράφονται η σύνδεση με το Αεροδρόμιο αλλά και η προώθηση της διατροπικότητας με μέσα που λειτουργούν, κατασκευάζονται ή σχεδιάζονται (μετρό, Λιμάνι, Δυτικός Προαστιακός) καθώς και η σύνδεση με διαδρόμους ήπιας κινητικότητας προς σημεία ενδιαφέροντος. Διερευνάται η χρήση καθαρής ενέργειας και νέων τεχνολογιών σκαφών.
Η ΘΑΣΘ θα επαναπροσδιορίσει τη σχέση της πόλης με τη θάλασσα, οδηγώντας σε οικονομική και αστική ανάπτυξη.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 20.000.000 € Δημόσια Δαπάνη + Ιδιωτική συμμετοχή


ΕΡΓΟ 2: Ολοκληρωμένος ανασχεδιασμός του Ανατολικού Οριζόντιου Άξονα της Θεσσαλονίκης: Οδοί Εθνικής Αντιστάσεως – Βασιλίσσης Όλγας – Βασιλέως Γεωργίου – Μανόλη Ανδρόνικου και προώθηση λύσεων χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος

  • Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις με έμφαση στα ΜΜΜ, διευθέτηση σύγχρονης αποκλειστικής λωρίδας λεωφορείων, διευθέτηση στάθμευσης και ένταξη ποδηλατοδρόμου
  • Ανάπλαση δημόσιου χώρου με αύξηση παρόδιου αστικού πρασίνου, αναβάθμιση πεζοδρομίων και βελτίωση αστικού εξοπλισμού
  • Σχεδιασμός ένταξης καινοτόμων τεχνολογιών (εφαρμογές και συστήματα ΤΠΕ) για ενημέρωση πολιτών, υποστήριξη ομαλής ροής κυκλοφορίας και πρόληψη παραβατικότητας

Ο ανασχεδιασμός του άξονα μελετήθηκε, σε στρατηγικό επίπεδο. Στόχος, στη βάση των αρχών του Σχεδιασμού Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ήταν η πρόταση επανασχεδιασμού του άξονα να αναδειχθεί μέσα από διαδικασίες ευρείας διαβούλευσης με φορείς και αρχές, άμεσα ή έμμεσα εμπλεκόμενους στη διαχείριση και λειτουργία του άξονα, καθώς και με το ευρύ κοινό, ώστε να επιλεγεί η λύση που θα έχει την ευρύτερη δυνατή αποδοχή.

Κοινός προσανατολισμός με το ΣΒΑΚ Θεσσαλονίκης και ανάγκη ένταξης της πρότασης σε αυτό.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 18.000.000 €


ΕΡΓΟ 3: Ανασχεδιασμός διαδημοτικού άξονα κυκλοφορίας του βορειοδυτικού αστικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης με σκοπό την περιβαλλοντική αναβάθμιση και την βελτίωση των συνθηκών βιώσιμης κινητικότητας (Λεωφόρος Λαγκαδά – Επαρχιακή Οδός Νο 2 (ΕπΟ2) – Λεωφόρος Α. Παπανδρέου – Υπό ανέγερση Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης)

Ο ανασχεδιασμός περιλαμβάνει αναπλαστικές παρεμβάσεις σε κυκλοφοριακό άξονα του Δυτικού Μητροπολιτικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, το οποίο παρουσιάζει ικανή κυκλοφοριακή συνδεσιμότητα μεταξύ του κέντρου του και των επί μέρους δήμων – περιοχών κατοικίας, αλλά σημαντικές ελλείψεις όσων αφορά στη συνδεσιμότητα των περιοχών αυτών μεταξύ τους.

Η ολοκληρωμένη ανάπλαση εστιάζει σε όλα τα επίπεδα:

  • Ρύθμιση κυκλοφοριακών προβλημάτων
  • Ανάπλαση/ επανασχεδιασμός του δημόσιου χώρου
  • Ένταξη καινοτόμων, τεχνολογικά, λύσεων

Στόχοι της παρέμβασης η αντιμετώπιση της δυσμενούς κατάστασης προσβασιμότητας μέσω αναπλαστικών έργων περιβαλλοντικής αναβάθμισης, ριζικής βελτίωσης των συνθηκών βιώσιμης κινητικότητας και βελτίωσης των λειτουργικών χαρακτηριστικών κυκλοφορίας οχημάτων. Επιπλέον, με την υλοποίηση του έργου αποσκοπείται η εξασφάλιση εύκολης, γρήγορης και ασφαλούς πρόσβασης στο υπό ανέγερση ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ στο Φίλυρο Θεσσαλονίκης.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 22.000.000 €


ΕΡΓΟ 4: Ολοκληρωμένος ανασχεδιασμός για την αναζωογόνηση του άξονα της οδού Εγνατίας

Η εμβληματική παρέμβαση στον άξονα της οδού Εγνατίας αφορά στην πλήρη αναδιαμόρφωση της οδού, την ανακατανομή του δημόσιου χώρου, με σκοπό τον κατευνασμό της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας, την απόδοση ζωτικού χώρου στη Δημόσια Συγκοινωνία και την ήπια κινητικότητα, την εισαγωγή νέων τεχνολογιών (έξυπνων στάσεων, διαβάσεων, εφαρμογών κ.λπ.) και τη γεφύρωση αστικών ασυνεχειών.

Η πρόταση των παρεμβάσεων αστικού ανασχεδιασμού διαμορφώνεται βασισμένη στην ανάπτυξη των Δημόσιων Συγκοινωνιών/ λειτουργία μετρό. Ο ανασχεδιασμός του άξονα της οδού Εγνατίας αποσκοπεί στη μετατροπή της σε οδό “πρότυπο” βιώσιμης αστικής κινητικότητας, την ανάδειξη του ιστορικού χαρακτήρα της οδού, των διαφορετικών χαρακτήρων της και των νέων δραστηριοτήτων και οικονομιών που θα διαμορφωθούν, ώστε να προσδώσουν νέα ταυτότητα και ανθεκτικότητα.

Η κρισιμότητα του έργου έχει ήδη αναδειχθεί μέσω της συνέργειας του Δήμου Θεσσαλονίκης με το Δίκτυο των 100 Ανθεκτικών Πόλεων και μέσω του ΣΒΑΚ Θεσσαλονίκης.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 33.000.000 €


ΕΡΓΟ 5: Μελέτη διαπλάτυνσης της παλαιάς παραλίας Θεσσαλονίκης, με την κατασκευή ελαφρού δαπέδου (deck), και ανασχεδιασμός Λεωφόρου Νίκης

Δημιουργία ξύλινης εξέδρας (deck) επέκτασης του κρηπιδώματος της παλιάς παραλίας από το λιμάνι έως το Λευκό Πύργο για τη δημιουργία επιπλέον ελεύθερου δημόσιου χώρου.

Η παρέμβαση αυτή σε συνδυασμό με την μετατροπή της Λεωφόρου Νίκης (από το ύψος της οδού Βενιζέλου έως και την οδό Εθν. Αμύνης) σε οδό ήπιας κυκλοφορίας έχει σκοπό τον κατευνασμό της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας, την απόδοση χώρου στην ήπια κινητικότητα, την αποτροπή της παραβατικής στάθμευσης και την αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου. Είναι κοινώς αποδεκτό ότι η υφιστάμενη κατάσταση λειτουργίας της οδού και του πεζοδρομημένου τμήματος της παλιάς παραλίας δημιουργούν δυσμενείς συνθήκες κινητικότητας και χαμηλό αίσθημα ασφάλειας των ευάλωτων χρηστών της οδού, όπως καταγράφεται σε μετακινήσεις πεζή και με ποδήλατο.

Το έργο δύναται να ανατρέψει αυτή τη δυσμενή κατάσταση, αναδεικνύοντας παράλληλα το ιστορικό ενδιαφέρον του διατηρητέου κρηπιδώματος, μήκους περίπου 1 χλμ. Η σκοπιμότητά του ενισχύεται από την ένταξή του στο ΣΒΑΚ Θεσσαλονίκης.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 8.000.000 €


ΣΤΟΧΟΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ 4Μια πιο κοινωνική Ευρώπη – υλοποίηση του ευρωπαϊκού πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων


ΕΡΓΟ 1: Θερμοκοιτίδα εγχειρημάτων κοινωνικής επιχειρηματικότητας για την προώθηση στην απασχόληση ευάλωτων ομάδων

Αξιοποίηση δημοτικής ακίνητης περιουσίας (παραχώρηση δημοτικού ακινήτου οδού Σελευκιδών ή οδού Ειρήνης) για την δημιουργία μιας θερμοκοιτίδας για την υποστήριξη εγχειρημάτων κοινωνικής επιχειρηματικότητας (ΚΟΙΝΣΕΠ, Συνεταιρισμών εργαζομένων κλπ), – Social Entrepreneurship Hub.

Συμβουλευτικές υπηρεσίες για κοινωνική επιχειρηματικότητα (Skill lab).

Δημιουργία συνεταιριστικών επιχειρήσεων και συνεταιρισμών εργαζομένων από πληθυσμούς στο περιθώριο, ευάλωτες ομάδες όπως πρόσφυγες, Ρομά, μακροχρόνια άνεργους (ειδικά γυναίκες), αστέγους και μη.

  • Καταπολέμηση της αυξημένης ανεργίας ανάμεσα στους πολίτες τρίτων χωρών που βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα (34,6%) και ειδικά των νέων (45,6%)
  • Μόνιμες λύσεις και επιστροφή στην αγορά εργασίας πληθυσμών που είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι (άστεγοι, Ρομά) και των δεξιοτήτων που δεν αξιοποιούνται από την αγορά εργασίας (μακροχρόνια άνεργοι).
  • Προώθηση καινοτόμων μεθόδων που συμβάλλουν στην κοινωνική συνοχή, μικτών παρεμβάσεις) και καινοτόμων λύσεων για πιεστικά κοινωνικά, πολιτιστικά και περιβαλλοντικά θέματα.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 1.000.000 €


ΕΡΓΟ 2: Μη τυπική εκπαίδευση ως καταλύτης κοινωνικής συμπερίληψης και κοινωνικής συνοχής Διά-δρασης και Συν-γειτονιά

Διά-δρασης: Ποιοτική προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα σε προσφυγόπαιδα των οποίων η πρόσβαση σε υπηρεσίες προσχολικής εκπαίδευσης είναι ιδιαίτερα περιορισμένη και κοινωνική συνοχή μέσω διαπολιτισμικών δράσεων.

Συν-γειτονιά: Υποστήριξη παιδιών προσφύγων και περιθωριοποιημένων παιδιών ηλικίας 6-18. Ενισχυτική διδασκαλία σε σχολεία υποβαθμισμένων γειτονιών και υποστήριξη ενός δικτύου εθελοντών στις γειτονίες που θα εφαρμόσουν ήδη δοκιμασμένες εκπαιδευτικούς μεθόδους.

Η προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα έχει πολλαπλά οφέλη, από τη βελτίωση των εκπαιδευτικών επιδόσεων και των αποτελεσμάτων στην αγορά εργασίας έως τη μείωση των κοινωνικών και εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, την ενίσχυση της συνοχής και την εξάλειψη των αποκλεισμών. Αποτελούν βασικούς παράγοντες που παρέχουν σε γυναίκες –αλλά και σε άνδρες– με ευθύνες φροντίδας τη δυνατότητα να συμμετέχουν στην αγορά εργασίας. Η ενισχυτική διδασκαλία θεωρείται απαραίτητη για την ομαλή ένταξη των παιδιών στην σχολική διαδικασία και για την καταπολέμηση της σχολικής διαρροής.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 900.000 €


ΕΡΓΟ 3: Παροχή προσιτής κατοικίας σε ευάλωτες ομάδες με την εφαρμογή του μοντέλου «Housing First». Κόστος πρώτης εγκατάστασης του Πάροχου στέγασης (social rental agency)

  1. Διαδικτυακή Πλατφόρμα για την καταχώρηση των κενών διαμερισμάτων
  2. Καταγραφή δημοτικού και δημόσιου κτιριακού αποθέματος
  3. Ανακαινίσεις και ενεργειακές αναβαθμίσεις δημοτικών/δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων και διαμερισμάτων
  4. Εφαρμογή της μεθόδου Housing First για αστέγους

Το ζήτημα της στέγασης είναι ευρύ και πολυεπίπεδο και αναδύεται τακτικά στην επικαιρότητα λόγω των υψηλών ενοικίων που αποκλείουν την πρόσβαση στην στέγαση ευάλωτων ομάδων. Επίσης λόγω της αναδιάρθρωσης της αγοράς κατοικίας που θα προέλθει από την απελευθέρωση των πλειστηριασμών κατοικιών που βαρύνονται με κόκκινα δάνεια. Η έλλειψη οικονομικά προσιτής κατοικίας προς μίσθωση από νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα (άνεργοι/ες, επισφαλώς εργαζόμενοι/ες, χαμηλοσυνταξιούχοι, δικαιούχοι ΚΕΑ, πρόσφυγες κλπ) συμβάλει στο πρόβλημα αποκλεισμού αυτών των ομάδων.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 1.300.000 €


ΕΡΓΟ 4: Δημιουργία φορέα εκπαίδευσης – διάθεσης διαπολιτισμικών μεσολαβητών

Οι στόχοι της δράσης αυτής είναι να βελτιώσει την ίση πρόσβαση των μεταναστών, αιτούντων άσυλο και προσφύγων στις δημόσιες υπηρεσίες και στις σχέσεις τους με τον τοπικό πληθυσμό

Για τον λόγο αυτό, η δράση προβλέπει την δημιουργία μιας ομάδας πολιτισμικών διαμεσολαβητών στις πλέον χρησιμοποιούμενες γλώσσες μεταξύ των ομάδων στόχου (σύμφωνα με τα στοιχεία της Υπηρεσίας Ασύλου) και την προσφορά υπηρεσιών κινητής διερμηνείας και πολιτισμικής διαμεσολάβησης σε βασικές και κεντρικές δημόσιες υπηρεσίες στη Θεσσαλονίκη, δηλ. στις Δημοτικές Υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών υγείας και άλλων υποστηρικτικών υπηρεσιών, ΚΕΠ, εφορίες, νομικές διαδικασίες, νοσοκομεία και ψυχιατρεία, ΚΚ, ΚΕΜ.

Μια από τις βασικές προϋποθέσεις για την επιτυχή ενσωμάτωση είναι η ολοκλήρωση βασικών διοικητικών προαπαιτούμενων (όπως η απόκτηση AMKA, ΑΦΜ, κάρτα παραμονής μεταξύ άλλων, αλλά και βασικές υπηρεσίες σε ευάλωτα άτομα (ψυχική υγεία και υπηρεσίες πρωτοβάθμιας υγείας). Σύμφωνα με την μελέτη «Profiling Study for Refugees, Asylum Seekers and Refugees»[i] ένα από τα εμπόδια για την πρόσβαση σε υπηρεσίες είναι η γλώσσα και η έλλειψη διερμηνείας κατά την παροχή βασικών υπηρεσιών.

Το πρόγραμμα στοχεύει επίσης να συμπληρώσει το κενό μέσα από τη διεύρυνση των διαθέσιμων γλωσσών στις δημόσιες υπηρεσίες όπως και την διάθεση διερμηνέων σε ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών που είναι κεντρικές στο επίπεδο του Δήμου.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 1.400.000 €


ΕΡΓΟ 5: Ελληνομάθεια για ενήλικες αιτούντες άσυλο, πρόσφυγες και μετανάστες στο Κέντρο Εκμάθησης και Ένταξης της ΜΑΘ

Το έργο έχει ως σκοπό την υποστήριξη αναγκών ένταξης προσφύγων στην Ελληνική κοινωνία υιοθετώντας μια ολιστική προσέγγιση στην ένταξη ατόμων από τρίτες χώρες και για ένα μέρος των περισσότερο από 100,000 προσφύγων που βρίσκονται στην Ελλάδα. Σκοπός του έργου είναι να στηρίξει αιτούντες άσυλο για να βελτιώσουν τις προοπτικές ένταξής τους, την αυτονομία τους και την ένταξή τους στην αγορά εργασίας με υποστήριξη για να:

  • αναπτύξουν τη βασική δεξιότητα της γλώσσας σε τέτοιο βαθμό, ώστε, όσοι επιθυμούν, να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τους τίτλους σπουδών, που απέκτησαν στη χώρα προέλευσής τους.
  • αναπτύξουν τη βασική δεξιότητα της γλώσσας σε τέτοιο βαθμό ώστε όσοι επιθυμούν, να είναι σε θέση να ενταχθούν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας ή να παρακολουθήσουν και να αποκτήσουν νέες βασικές δεξιότητες, απαραίτητες για την προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξή τους
  • εξοικειωθούν με τις κοινωνικές συνήθειες, την καθημερινή ζωή, τις συνθήκες διαβίωσης και ότι άλλο στοιχειοθετεί την κοινωνική ζωή, την ιστορία και τον πολιτισμό της χώρας.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ελληνομάθεια για 300 ενήλικες πρόσφυγες με δυνατότητα πιστοποίησης Ελληνομάθειας, σεμινάρια ενδυνάμωσης κοινωνικών δεξιοτήτων και Δυνατότητα παροχής μαθημάτων και σε διαδικτυακή μορφή μέσω moodle

Συνιστά κοινή παραδοχή ότι η γνώση της γλώσσας αποτρέπει τον κοινωνικό αποκλεισμό των προσφύγων, αιτούντων άσυλο και μεταναστών και βοηθά την ομαλή ένταξή τους στην ελληνική κοινωνία και συμπεριλαμβάνεται σε όλα τα μοντέλα κοινωνικής ένταξης που εφαρμόζονται αυτή την περίοδο στην Ευρώπη και αποτυπώθηκε και στην Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη που υιοθέτησε η Ελλάδα.

Ένα τέτοιο πρόγραμμα θα συνέβαλε επίσης, στην ισότητα των ευκαιριών των δύο φύλων, καθώς και στην ενίσχυση της κοινωνικής και επαγγελματικής θέσης των γυναικών, ενώ επίσης θα προωθούσε την κατανόηση και αλληλεγγύη μεταξύ των λαών και την προώθηση της διαπολιτισμικής διάστασης της εκπαίδευσης.

Εκτίμηση προϋπολογισμού έργου: 1.200.000 €


[i] https://www.jips.org/jips-publication/profiling-report-thessaloniki-greece-2019/